02FC3190-3C75-46A9-8B76-24E19EBDAC87_4_5005_c

Artrose (slidgigt) knæ og hofte

Artrose (slidgigt) er den mest udbredte gigtsygdom. Kendetegnene er  ledsmerter og tab af funktion såsom nedsat gangfunktion og bevægelighed i hofte eller knæ.

Sygdommen udvikles langsomt gennem mange år og inddrager ledstrukturerne inde i knæet og hoften. Bl.a. andet ledkapslen, knæskallen, fedtpuder, menisker og ledbånd.

Det tekniske

Tab af ledbrusk er en dominerende faktor i slidgigtprocessen og ledsages af knogleforandringer, skrumpning af ledkapsel, muskeltab og varierende grader af irration omkring ledvæsken.

Vigtigt - De kliniske og radiologiske fund giver tilsammen diagnosen.

De radiologiske forandringer optræder typisk sent i forløbet. Før disse er synlige, oplever personerne smerter ved belastning og bevægelse. Efterhånden tilkommer hvilesmerter og ledhævelse. Der kan dog også være radiologiske forandringer uden symptomer.

International konsensus

Der er i dag international konsensus om, at artrose skal søges behandlet med fysisk træning. Den fysiske træning sigter både mod at øge muskelstyrken omkring de påvirkede led (især knæled) og mod at øge konditionsniveauet.

Vælg mellem:

Vi tilbydder - Patient målrettet behandling

Vi har som ambition at give den enkle den mest optimale behandlingstildbud. Dvs. efter en grundig undersøgelse, planlægger vi dit forløb.

Her vil vi sammen med dig vurder hvilke af aspekter af træning og undervisning, som vi vil lægge vægt på.

GLAiD - træningskoncept

Vores klinik er en officel GLAiD træningsenhed.

GLA:D® er oprettet af Ewa Roos, som er professor i muskuloskeletal funktion og fysioterapi (FoF) ved Syddansk Universitet, og lektor Søren Thorgaard Skou fra FoF og Næstved-Slagelse-Ringsted Sygehuse.

Metoden anvendes nu overalt i landet og støttes af Gigtforeningen.

Mere end 65.200patienter har indtil idag påbegyndt GLA:D®-træning.

Videnskablig baggrund:

Alt vores behandling bygger på et solidt videnskabligt fundament. Vi sørger altid for at evidens og vores behandlingstilgang går hånd i hånd.
Download vores videnskablige referenceliste her: fysisk aktivit som behandling - slidgit